You are currently viewing חג הסיגד

חג הסיגד

חג הסיגד

חג הסיגד הינו החג המוכר ביותר של יהודי אתיופיה בישראל. חג הסיגד מתרחש בתאריך כ"ט בחשוון, 50 ימים לאחר יום כיפור. הסיגד הינו חג המשמש כחשבון נפש ציבורי וכמעט דומה לחלוטין ליום כיפור בהיותו יום צום, טהרה, התחדשות ובקשת מחילה מאלוהים. במאמר זה נלמד על חג הסיגד, על מקורו ועל המנהגים שלו.

קביעת החג

בנוגע לקביעת החג קיימות כמה מסורות שונות לגבי זמן וסיבות קביעת חג. 

  • משותף לכל המסורות – כל המוסרות מסכימות על כך שהחג נקבע בהשראת העצרת שקיימו עזרא ונחמיה לחידוש הברית עם אלוהים בימי שיבת ציון ועל כך שעיקר מטרתו של היום הינה לשמור על זהות הקהילה היהודית האתיופית בימים קשים ובימי מלחמות ורדיפות. 
  • חלוק בין המסורות – 
  1. המסורת הראשונה טוענת שחג הסיגד נקבע עוד בתקופתו של הקיסר האקסומי גברה מסקל בראשית המאה השישית. בתקופה זו התרחשה מלחמת אזרחים בין המתנצרים לבין היהודים שהתנגדו להם, היהודים כונו בשם "ביתא ישראל". לפי מסורת זו, בסיום לחימות אלו, לאחר הסבל הרב ומספר ההרוגים הגדול בקהילה היהודית נקבע יום הסיגד על ידי המלך גדעון כיום מיוחד לסיום האיבה.
  2. המסורת השנייה טוענת שהחג נקבע על ידי כהנים ונזירים במהלך המאה ה- 15. גם בתקופה זו התרחשו רדיפות קשות מאוד כלפי הקהילה היהודית ומטרת החג הייתה "לרכך את לב המלכים האתיופים" בתקופה זו.

חג הסיגד בישראל

החג כמובן היה מנהג ארוך שנים באתיופיה ועם עליית יהודי אתיופיה לארץ ישראל, הוחלט בקהילת יהודי אתיופיה להמשיך את מנהג חג הסיגד גם בארץ ישראל. טקסי הסיגד הראשונים בישראל נחוג בתחילת שנות ה- 80, העצרת המרכזית נערכה במקומות שונים בישראל. במהלך השנים המנהג התקבע בהר ציון ושיירה של שירה ותפילות לכיוון הכותל המערבי. בתאריך ה- 30 ביוני 2008 אושר בכנסת חג הסיגד, החוק קובע שחג הסיגד הינו חג רשמי בישראל ויצוין על ידי המדינה בתאריך כ"ט בחשוון.

כיצד חוגגים את חג הסיגד? 

האטרקציות בחג הסיגד קיימות בשפע, וכל שנה נוספות רעיונות לחגיגת חג הסיגד. ההפקה לחג הסיגד הינה מסתכמת בתפילה ותהלוכת שירה. האטרקציות בחג הסיגד כוללות מופעים גדולים ומושקעים הכוללים שירים, לבוש וחגיגה לפי המנהגים האתיופיים.

סמבו הפקות

מה סמבו הפקות יכול לעזור באירוע שלכם? סמבו הפקות עם ניסיון ארוך שנים בתחום האירועים וההפקות. בעזרת הצוות המנצח של סמבו הפקות כל אירוע הולך למושלם. נגנים, רקדניות בטן, רקדניות ברזילאיות ומעגל מתופפים זה רק חלק מהשירותים שאנו מציעים כדי להקפיץ את האירוע שלכם למעלה. סמבו הפקות מומחה באטרקציות והפקת שלל אירועים, כגון: בר מצוות, חתונות ועוד. וכן, גם את חג הסיגד אנחנו יודעים לחגוג. יחד עם הרקדנים, המתופפים, הזמרים ולבוש האתיופי המסורתי וכלל הצוות שפשוט אוהב לעשות שמח, אנו מחויבים לדאוג לכם לחגיגת חג הסיגד שלא תישכח לעולם ולעשות הרבה שמח.